decorite

تولید و پخش انواع مبلمان اداری و منزل ، طراح و مجری انواع پروژه های دکوراسیون داخلی

decorite

تولید و پخش انواع مبلمان اداری و منزل ، طراح و مجری انواع پروژه های دکوراسیون داخلی

ایده های خلاقانه برای طراحی دکور دیوار و میز تلویزیون

یکی از کاربردی ترین و مهم ترین لوازم و وسایلی که در چیدمان داخلی منزل نقش بسزایی دارد،و به عنوان یک نقطه کانونی تمام اعضاء خانواده را دور خود جمع می کند،تلویزیون است.و مهم تر از تلویزیون، میز تلویزیون است. در اینجا درباره میز تلویزیون و نقش آن در چیدمان و دکوراسیون داخلی نکاتی بیان می شود،خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برنامه ریزی برای دکور میز تلویزیون

میزهای تلویزیون اشکال، اندازه و سبک های متنوعی دارند، پس هنگام برنامه ریزی برای طراحی اتاق نشیمن خود حتما این موارد را مد نظر قرار دهید. برای این که موقع تصمیم گیری سر در گم نشوید ابتدا میز را مثل یک صفحه خالی در نظر بگیرید، این فرض به شما کمک می کند ذهنتان را باز کنید و در نتیجه به ایده های خلاقانه تری دست یابید. بیشتر این میزها کشوهایی دارند که می توانید از آن ها برای قرار دادن کنسول های بازی، دستگاه های پخش دی وی دی و کنترل تلویزیون استفاده کنید. با این کار میزتان را خلوت می کنید و با قرار دادن یک مجسمه یا گلدان زینتی کوچک روی آن، به طرحی مینیمال و زیبا می رسید.

ایده های طراحی برای میز تلویزیون دیواری

از این دکور تلویزیون و میز تلویزیون دیواری شروع می کنیم. ترکیب دیوار و پایه های چوبی بر روی یک پانل به گونه ای طراحی شده است که به دید کلی از فضا را حفظ خواهد نمود. پنل چوبی موجود در پشت تلویزیون، به همراه قفسه چوبی کتاب در بالای آن طراحی زیبایی را به ارمغان آورده است. نوری که در پشت زمینه ی تلویزیون قرار دارد، قاب چوبی تلوزیون را زیبا تر نموده و روشنایی آن (حتی در صورت خاموش بودن تلویزیون) بسیار چشمگیر است. 

استفاده از دیواره های کاذب ، یک انتخاب بسیار محبوب برای دیوارهای موجود در پشت تلویزیون است که دکور تلویزیون را زیبا و چشم نواز می کند. یک ایده لاکچری دیگر برای دکور تلویزیون دیواری !!! نصب تلویزیون بر روی پانل مرمرنما، طراحی دیوار این اتاق را بسیار شیک و مدرن نموده است. ترکیب دیوار بتونی و چوبی نیز طراحی بسیار جالبی را ایجاد می نماید. یک قسمت از نمای آجری موجود در پشت تلویزیون به رنگ آبی در آمده و زیبایی اتاق نشمین را دو چندان کرده است. در این طراحی نیز خبری از میز تلویزیون دیواری نیست و میز بر روی زمین قرآر گرفته است.

میز تلویزیون بالای شومینه

این بحث اغلب همیشه هنگام طراحی اتاق نشیمن در هر پروژه‌ای برای من پیش می‌آید. در اغلب خانه‌ها چه جدید و چه قدیمی شومینه به عنوان نقطه عطف اتاق طراحی شده است. این در واقع جالب‌ترین نوع معماری است به طوریکه کاملا نظر افراد را به خود جلب می‌کند. طبیعتا هنگام چیدمان اتاق تمایل بر این است که کل مبلمان حول محور کانونی اتاق قرار گیرند و مسلم است که سعی بر این است که تلویزیون در مرکز دید قرار گیرد. اما مشکل و دوگانگی از جایی آغاز می شود که افراد می‌خواهند به جای یک تابلوی زیبای نقاشی یا قطعه هنری تلویزیون‌شان را درست بالای مرکز توجه یا همان شومینه قرار دهند.

شومینه ها ارتفاع زیادی از زمین دارند و در نتیجه تلویزیون در ارتفاعی بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار می گیرد و تماشای آن راحت نخواهد بود به طوریکه اگر شما برای تماشای تلویزیون مجبور باشید چانه خود را بالا بگیرید یعنی ارتفاع آن استاندارد نیست. اگر شما یک شومینه سنگی بسیار زیبا دارید یا یک شومینه طرح قدیمی چوبی، قرار دادن یک صفحه تلویزیون بزرگ و سیاه کاملا ناشیانه است. نیاز به توضیح ندارد که آویزان شدن سیم ها و کابل تلویزون از دیوار و از کنار شومینه اصلا منظره دلچسب و جذابی نخواهد بود.

سوم آنکه گرمای حاصل از شومینه برای تلویزیون خطرناک و آسیب رسان است و اگر اتفاقی برایش بیوفتد در صورت آویزان بودن از دیوار ممکن است شامل گارانتی هم نشود.در هر صورت همیشه تعدادی صندلی به صورت مایل یا اوریب به سمت تلویزیون قرار می‌گیرند و این امری طبیعی است از آنجا که تماشای تلویزیون فقط یکی از چندین فعالیتی است که در یک اتاق نشمین انجام می شود.پیشنهاد می شود که تلویزیون را در یک سمت شومینه یا بر روی دیوار دیگری قرار دهید غالبا 3 تا 4 صندلی را می توان مستقیما جلوی تلویزیون قرار داد که برای خانواده های امروزی معمولا کافی است.

از گلدان ها برای ایجاد تعادل در فضا استفاده کنید

استفاده از گلدان در کنار تلویزیون ایده ای همیشگی برای طراحی دکور میز تلویزیون است که علاوه بر زیبایی به سلامتی شما هم کمک می کند. باز هم فراموش نکنید استفاده از گل ها و گلدان هایی با قد و قامت متفاوت و نامتقارن فضایی زیباتر، مدرن تر و زنده تر برای شما به ارمغان می آورد؛ به طور مثال گیاهی با برگ های پهن و قامتی بلند را در یک سمت قرار دهید و در سمتی دیگر گلدان های متعدد با گیاهان کوچک را روی پایه ای مدرن بگذارید. افزودن سبد های گل تزیینی و فانوس های زینتی هم روش سرگرم کننده ای برای بازی با ابعاد و قد قامت وسیله هاست.

استفاده از شلف تلویزیون

این روز ها استفاده از شلف های دکوری در فضای خانه های مدرن امروزی بیش از بیش به چشم می آید. اگر شما هم یکی از کسانی هستید که از شلف ها برای تزیین فضای پشت تلویزیون بهره می برید، باید بگوییم که بهترین و ایده آل ترین فضا را انتخاب کرده اید. میز تلویزیون و باکس آن از لوازم کاربردی در دکوراسیون های مدرن محسوب می‌شود که مخاطبین خاص و همیشگی خود را دارد. این باکس ها عناصر تزیینی هستند که وجودشان روی دیوار های قرار گیری تلویزیون شما، باعث ایجاد تغییرات دل نشین در دکوراسیون داخلی خانه خواهد شد. استفاده از انواع باکس تلویزیون به شما کمک می کند تا بتوانید وسایل تزیینی و دکوری خود را به روش های خلاقانه مدیریت کنید.

حال اگر خود این شلف ها طراحی خلاقانه ای داشته باشند، جلوۀ نشیمن شما نیز دوچندان خواهد شد. پس پیشنهاد می کنیم حتماً در انتخاب باکس برای میز تلویزیون خود وسواس بخرج دهید. در بعضی از موارد این سوال برایمان پیش می‌آید که اگر تلویزیون در اتاق نشینمن ما نباشد، چه نقطه ای به عنوان نقطه کانونی در این اتاق قرارمی گیرد. در بیشتر منازل دکور تمامی اتاق به سمت یک جعبه بزرگ متمایل می‌شود. اما یک باکس دیواری می‌تواند به غیر از تلویزیون چیزهای دیگری چون، وسایل تزئینی و دیگر ابزار مدرن را نیز در خود جای دهد. باکس های طبقه ای یکی از متداول ترین و زیباترین مدلها برای دکور تلویزیون و تزیین فضای اطراف آن است، این باکس ها به صورت طبقه طبقه روی دیوار شما قرار گرفته و ظاهر پله ای خاصی به دکوری های شما می بخشد.

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون اتاق خواب ها

اگر قصد دارید دکوراسیون اتاق خواب خود را تغییر دهید این اشتباهات رایج در طراحی را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید یک دکوراسیون حرفه ای و صحیح را برای اتاق خوابتان دارید. زمانی که میخواهید یک اتاق خواب را طراحی کنید باید در نظر داشته باشید که چگونه فضا و طراحی میتواند در جهت ایجاد فضای آرام و آسایش بخش حرکت کند.

تخت خواب های خیلی بزرگ

تخت خواب بزرگ گزینهای لوکس و مجلل است که ممکن است در لیست خواسته های شما برای طراحی اتاق خوابتان باشد. اما پیش از آنکه اقدام به خرید کنید مطمئن شوید این تخت خواب خیلی بزرگ چقدر از فضای شما را خواهد گرفت زیرا در صورتی که بیش از اندازه بزرگ باشد طراحی شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. باعث میشود هنگام رفت و آمد پا به آن گیر کند. به خاطر داشته باشید که شما قرار است وسایل دیگر مثل کمد و میز کار و آرایش نیز در اتاق داشته باشید.

عدم وجود فضای کافی برای نگهداری لباسها

در اتاق خواب دو نوع کمد برای نگهداری لباس ها وجود دارد. یکی برای لباس هایی که به صورت روزانه استفاده میکنید و تعداد کمی از لباس ها را در آن قرار میدهید و ممکن است ست سرویس خواب شما باشد و قطعه ای از مبلمان محسوب میشود و دیگری مثل کمد دیواری بزرگ برای نگهداری از لباس های دیگر و کلاه و کفش. در نظر داشتن فضای کافی برای لباس ها مسئله مهمی است که کمبود آن شما را با چالش جدی در اتاق خوابتان مواجه خواهد کرد.

اجتناب از طراحی شاخص

گاهی ساختن یک فضای آرامش بخش شما را از خلاقیت در طراحی و یک دکوراسیون شاخص باز میدارد. یک طراحی خوب در اتاق خواب در عین حال که فضایی آرام برای شما ایجاد میکند باید دارای عنصری منحصر به فرد باشد و هویت داشته باشد. اتاق خواب شما باید منعکس کننده سلایق و روحیات خودتان باشد و نشانه مختص شما را در خود داشته باشد.

بلا استفاده بودن برخی فضاها

در یک اتاق خواب به ویژه در اتاق خوابهای کوچکتر هر سانتی متر فضای شما مهم است و نباید بدون استفاده باقی بماند. نباید با چیدمان نادرست فضا ها هدر شوند. به فضاهای غیر مفید اتاقتان بیشتر دقت کنید و از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال کمد یا قفسه متناسب با شکل و اندازه این قسمت ها قرار دهید.

اهمیت وجود میز کار در اتاق خواب

این تصور رایج که میز تحریر و کار حتما باید در اتاق خواب باشد غلط است. میز کارتان لزوما نباید در اتاق خوابتان قرار بگیرد و اگر فضای کافی برای قرار دادن میز کار در اتاق خوابتان ندارید میتوانید یک گوشه دنج دیگر در منزل را برای فضای کار در نظر بگیرید. همچنین میتوانید از یک شلف دیواری جهت قرار دادن لوازم اضافی و یا کتاب ها بهره بگیرید

نورپردازی نادرست

اگر بخواهیم به صورت کلی و ساده بگوییم شما به دو نوع نور در اتاق خوابتان نیاز دارید. یک نور محیطی که فضای کلی اتاق خواب شما را روشن میکند و یکی نور کاری که برای انجام کاری مثل مطالعه آن را در نظر میگیرید. نور محیطی که معمولا با یک لامپ و آویز سقفی مرکزی یا دیوار کوب تامین میشود. در کنار تخت هم یک آباژور یا چراغ مطالعه برای مطالعه زمانی که در تخت خود هستید قرار دهید. یکی از کلیدهای خاموش روشن چراغ ها بهتر است نزدیک تخت خوابتان باشد تا برای خاموش کردن چراغ مجبور نباشید از تختتان پایین بیایید.


در نظر نگرفتن جایی برای نشستن

البته همه اتاق خواب ها فضای کافی برای قرار دادن مبلمان اضافی برای نشستن ندارند. اینکه بتوانید موقع لباس پوشیدن بنشینید یا روی صندلی بنشینید و مطالعه کنید میتواند بسیار کاربردی باشد. یک صندلی کوچک در کنج اتاق با نیمکت پایین تخت خواب میتواند این فضای نشستن را فراهم کند.

9 ایده جالب و عملی برای زیبا تر کردن هر چه بیشتر دکوراسیون

گاهی باید به فضای زندگی خود به گونه ای متفاوت نگاه کنیم ، یا بهتر بگویم نگاهمان را نو کنیم، دیگر نیازی به صرف هزینه های اضافی نیست. به همین منظور 10 ایده به شما پیشنهاد می دهیم که هرچند کوچک و کم هزینه اند اما می توانند تأثیرات بزرگ بر دکوراسیون خانه ی شما داشته باشند. با ما همراه باشید تا با ایجاد طراحی مینیمالیستی بر طبق دکوراسیون ژاپنی، آرامش را به خانه خود بیاورید. شاید هم یک مبل مخملی منگوله ای که شما را به یاد خانه مادربزرگ می اندازد، برای شما منبع آرامش باشد. ایده های دکوراسیون داخلی خانه سال ۲۰۲۱ مبتنی بر راحتی و کاربردی بودن است. از همه مهم تر اینکه بازتابی از شخصیت شما باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا ایده های جذاب دکوراسیون داخلی سال جاری را مرور کنیم.

بطری‌‌ها و شیشه‌ها را به گلدان تبدیل کنید

یکی از عناصری که به وفور در هر خانه ای پیدا میشود، بطری های شیشه ای است که برای نگهداری انواع رب، ترشی، مربا و موادی از این دست استفاده شده اند و بعد از اتمام مواد خوراکی آنها دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد. شما میتوانید از این شیشه ها به صورت بازیافت استفاده کنید و برای تزیین خانه و یا هدایا، آنها را آماده کنید. در اینجا ایده هایی برای شما آماده کرده ام، که میتوانید با استفاده از آنها، علاوه بر کمک به طبیعت و بازیافت شیشه ها بتوانید هدایای زیبا برای عزیزانتان آماده کنید.

از دیگر کار هایی که میتوان کرد ، تزیین آنها به عنوان جا شمعی و یا فانوس است. اگر فضای شما اجازه میدهد، میتوانید شیشه ها را توسط طناب و قلاب از جایی آویزان کنید و شمع هایی مناسب با ابعاد هر شیشه در داخل آن قرار دهید تا علاوه بر نورپردازی زیبا، محیط پذیرایی رمانتیکی برای مهمان های تان فراهم کنید.

به فضای اتاق، آیینه اضافه کنید

آینه سلاح مخفی یک دکوراتور محسوب می شود. صرف نظر از اینکه یک شی کاربردی است که در آن خود را مشاهده می کنید، می توان از یک آینه زیبا برای تقویت نور، اضافه کردن دراماتیک بودن فضا، ایجاد بازتاب های جالب و نمای قاب استفاده کرد.
حیرت انگیز است که ببینید چگونه با اضافه کردن آینه، فضای محیط شما متحول خواهد شد و هرگونه معضل دیداری را در یک لحظه برطرف می کند. 

برای ورود نور، کافیست یک آینه را در مقابل یا کنار پنجره قرار دهید تا میزان نور طبیعی ساطع شده در اتاق افزایش یابد. آینه امکان مهار هر گونه روشنایی روز را دارد (مهم نیست که آسمان تا چه حد تاریک باشد) بنابراین هرچه آینه بزرگتر باشد، فضا روشن تر می شود. آینه ها به طور موثری منابع نور شما را دو برابر می کنند. اگه با محیط کم نور و دلگیر ارتباط برقرار نمی کنید می توانید آینه ای را در نزدیکی لامپ یا پنجره قرار دهید.

با قرار دادن یک آینه در پشت یک لامپ روشن، مقدار نور را در یک فضا به حداکثر برسانید تا تمام منابع نوری (طبیعی و مصنوعی) منعکس شود و به نوبه خود نقاط مورد نظر شما را روشن تر کند. برای اتاق های بدون پنجره، اضافه کردن آینه باعث می شود احساس وجود یک پنجره به افراد القاء شود. برای این کار بهتر است طرح هایی را انتخاب کنید که دارای قاب های پنجره مانند باشند تا برای افراد این حس را ایجاد کنند که در مقابل یک پنجره قرار گرفته اند. یک آینه با موقعیت مناسب می تواند یک اتاق کوچک را به شکلی گسترده تر نمایان کند و نور ساطع شده از پنجره طبیعی را در یک اتاق بزرگتر پخش کند.

روکش کوسن‌ها را عوض کنید

کوسن و بالشت ها از اون چیز هایی هستن که همه جای خونه پیدا میشن : از بالشتهای توی اتاق خواب تا کوسن های کوچولوی روی مبل ها یا بالشت هایی که گاهی روی زمین میذاریم. پس میشه گفت خیلی روی ظاهر خونه اثر دارن. میخوایم اینبار برای خوشگل سازی و تزیین کوسن ها و بالشتها چند تا ایده یاد بگیریم .

  • اگه رو بالشتیتون خیلی سادس خودتون روش نقاشی بکشید . یکی از رنگهایی که برای نقاشی روی پارچه مناسبه رنگ اکرلیک هست
  • برای بالشتها لباس های بافتنی درست کنید. میتونید از بافت های قدیمی که دیگه نیمخواهید بپوشیدشون هم استفاده کنید.
  • اگه تو خونتون تکه های پارچه زیاد پیدا میشه ازشون استفاده کنید و یه بالشت رو خوشگل سازی کنید.
  • اگر یکم وقت آزاد دارید و هوس یه کار هنری به سرتون زد، برید سراغ این ایده 
  • با یه رنگ مناسب روی پارچه های ساده نوشته های مورد علاقتون رو بنویسید.

کتاب‌های کتابخانه را بر اساس رنگ بچینید

چینش کتابها بر اساس رنگ نیز می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد. در این شیوه می‌توانید از خلاقیتتان استفاده کنید، برای مثال از مدل رنگین کمانی استفاده نمایید.

از شلف دیواری برای قرار دادن تابلو کمک بگیرید

شلف از آیتم های کاربردی هر خونه و هر فضایی هست. از اتاق نشیمن، اتاق خواب گرفته تا اتاق کار، سرویس بهداشتی و ... اینجا می خوایم در مورد نوع خاصی از شلف صحبت کنیم که میتونیم ازش برای قرارگیری قاب ها تابلوها استفاده کنیم. این شلف ها می تونن با عرض کم و در طول های متفاوت باشن. یکی از ویژگی های مهم استفاده از این شلف ها اینه که می تونیم به راحتی تعداد زیادی از قاب ها رو روی دیوار داشته باشیم ولی با حداقل تعداد سوراخ در دیوار.

این کار خصوصا برای خانه های اجاره ای بسیار پرکاربرد و مفید هست. یا حتی برای کسانی که به تغییر دکوراسیون علاقه زیادی دارن و می خوان زود به زود تابلوها رو تغییر بدن و ست های رنگی متفاوتی داشته باشن.و همینطور چون شلف فضای خوبی به شما برای قرار دادن تزیینات هم میده، ترکیب بسیار زیبایی از تابلو و تزیینات رو در کنار هم داریم.

دیوار خاطرات بسازید!

گالری دیواری. نامی که این روزها بسیار به گوش می‌رسد و افراد زیادی برای داشتن یک اتاق پذیرایی شیک و مدرن در پی ایجاد آن در خانه خود هستند. اگر بخواهیم از این دست تزیینات برای خانه معرفی کنیم و روش‌هایی برای جذاب­‌تر کردن خانه را بیان کنیم، بی شمار ایده در ذهن پدید خواهد آمد. اما نکته حائز اهمیت است این است که هر یک از این متدها و روش‌­های قابل اجرا طی یک بازه زمانی به مد تبدیل شده و مخاطبان را گرد خود جمع می‌کنند. برای نمونه تا چندی پیش و حتی هم اکنون بازار خرید، تزیین و جذاب‌­تر کردن دکوراتیوی به نام “میز خاطره ” در هر جمع و محفلی مطرح بود و ایده‌های زیبا و جذابی نیز برای آن مطرح شده و می‌شد؛ اما اکنون این گالری دیواری است که از دیوارهای خانه دلبری می‌کند. به همین دلیل نیز ما قصد داریم تا روش‌هایی برای ساخت و تزیین دیوارهای خانه شما، به جهت دست یابی به یک گالری دیواری جذاب ارائه کنیم.

در یک جمله، گالری دیواری، همان طور که در تصاویر این مطلب نیز مشاهده می‌کنید، مجموعه‌ای از قاب‌های عکس و تابلوها هستند که به صورت منظمی بر روی دیوار چیده شده‌اند. حال این قاب‌ها و تابلوها می‌توانند عکس‌های خانوادگی شما باشند یا اینکه تعدادی تابلوی هنری که انتخاب آن با خود شماست.

حال که دانستیم گالری دیواری یعنی چه و به چه چیزی گاری دیواری گفته می‌شود، یک مرحله جلوتر رفته و کمی تخصصی‌تر به آن و نحوه ایجاد کردنش می‌پردازیم. زمانی که تصمیم می‌­گیرید در خانه خود یک گالری دیواری ایجاد کنید، در حقیقت خانه خود را به رتبه‌ای گران قیمت‌تر و لوکس‌تر ارتقا داده‌اید و یک جذابیت بصری برای آن تولید کرده‌­اید، بدون آن که هزینه زیادی متحمل شده باشید. این تغییر وضعیت در خانه موجب می‌شود که شخصی‌سازی در خانه شما بسیار ویژه و بیشتر مورد توجه دیگران قرار گیرد.

رنگ مبلمان را تغییر دهید

اگر دارای فرزند کوچکی هستید و یا منزلتان پر رفت و آمد است و احتمال کثیف شدن مکرر روکش مبلتان وجود دارد ، برای روکش مبل خود رنگ های چرک تاب انتخاب کنید. بدین معنی که هر رنگی را که انتخاب نموده اید کمی چرک تاب تر یا پر مایه تر از آن را در نظر بگیرید تا در صورت کثیف شدن پارچه مبل لکه ها بر روی آن نمایان نباشد.

اگر می خواهید دکوراسیون منزلتان چشمگیرتر به نظر برسد بهتر است برای روکش مبلتان یک طرح و نقش مناسب با دکوراسیون در نظر بگیرید مثلا اگرفضای شما شلوغ است یک طرح خلوت و کم رنگ انتخاب کنید و برای فضاهای بزرگ و خلوت از طرح های شلوغ و پر رنگ استفاده کنید . اگر فضای شما شلوغ است و پارچه هایی با طرح های شلوغ را می پسندید می توانید برای مبل از پارچه ساده و برای کوسن ها از پارچه های نقش و نگاردار استفاده کنید .

بیشتر پارچه های چرمی موجود در بازار از جنس فوم یا چرم مصنوعی هستند و اغلب چرم طبیعی نیستند. چرم طبیعی به این علت که قیمت بالایی دارند ، برای عموم قابل دسترس نیست و مشتری خاص خود را دارد . برای انتخاب چرم مصنوعی باید مرغوب ترین آن را که با گذشت زمان پوسته و رنگ پریده نمی شود را انتخاب نمایید .

اغلب جنس رویه مبل از انواع پارچه های مصنوعی مثل آکریلیک، نایلون، پلی استر یا کتان، پشم، چرم است که هر یک از افراد مطابق سلیقه و با درنظر گرفتن شرایط و بودجه شان یکی از این جنس پارچه را برای رویه مبل خود انتخاب می کنند. اگر می خواهید پارچه انتخابی شما کمترین میزان آلرژی را داشته باشد، پارچه های نخی یا چرم را انتخاب نمایید و هیچ گاه سراغ پارچه های پشمی و مخملی که به دلیل پرز دهی، برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب نیستند ، نروید.

ظروف قدیمی را به نمایش بگذارید

طراحان داخلی همیشه در مورد اهمیت تعادل و تناسب، در مورد رنگ، شکل، بافت و سبک در دکوراسیون داخلی صحبت می کنند. ترکیب دکوراسیون مدرن با اشیاء عتیقه روش بسیار خوبی برای رسیدن به یک دکوراسیون و تزئینات زیبا است زیرا این ترکیب به اتاق کنتراست و عمق می بخشد و در نهایت تعادل ایجاد می کند.

پس از انتخاب سبک و آیتم های دکوراسیون، همیشه گزینه های خاص را بررسی کنید. همانطور که از فروشگاه ها، وب سایت ها، نمایشگاه ها و گالری های عتیقه دیدن می کنید، نکات زیر را برای ترکیب عناصر قدیمی و جدید در نظر داشته باشید, تجربه ثابت کرده این موارد برای یک چیدمان چشمگیر با اشیاء عتیقه همیشه جواب می دهند.

  • یک نیمکت مدرن و ساده را زیر یک کنسول یا میز تزیین شده، قرار دهید.
  • یک صندلی قدیمی را با یک پارچه مدرن پوشش دهید.
  • آباژورهای مدرن را بر روی یک میز عتیقه قرار دهید.
  • مبل راحتی مدرن را در اطراف یک میز جلو مبلی زیبا و حکاکی شده و پرآرایه قرار دهید.
  • یک آینه تزئین شده به سبک فرانسوی در یک اتاق فوق العاده مدرن، زیبا به نظر می رسد.
  • یک میز غذاخوری مدرن یا شیشه‌ ا ی که توسط صندلی‌های فایبر گلاسِ شفاف احاطه شده‌ است ( یا هر ست مدرن دیگری)، در کنار یک لوستر کریستال و یک آینه نقره‌ای تزیین شده عتیقه، بسیار جذاب و خیره کننده به نظر می‌رسد.
  • یک میز ناهار خوری روستایی با صندلی های آلومینیومی مدرن، کنتراست و تضاد فوق‌العاده‌ای را ایجاد می کند.
  • یک شومینه در دکوراسیون مدرن می تواند به یک نقطه کانونی تبدیل شود در صورتی که یک قطعه قدیمی و پر زرق و برق روی آن قرار بگیرد.
  • یک چراغ مدرن که در یک اتاق پر از عتیقه های روستایی آویزان است، یک عنصر قدرتمند در دکوراسیون است.

در حمام و سرویس‌ بهداشتی گل و گلدان قرار دهید

حمام و سرویس بهداشتی مانند هر قسمت دیگری از خانه ارزش این را دارند که طراحی و تزئین بشوند و در دنیای مدرن امروز به طراحی این بخش ها توجه زیادی می شود. بخشی از طراحی دکوراسیون این فضاها به کمک گیاهان انجام می‌شود و با توجه به شرایط ویژه این مکان ها، انتخاب گیاه مناسب حمام و سرویس بهداشتی بسیار مهم  است زیرا هر گیاهی نمی‌تواند در این محیط ها رشد کرده و سالم بماند. نور کم، رطوبت بالا و دمای زیاد باعث می‌شود که تنها بعضی از گیاهان بتوانند در این محیط دوام بیاورند. 

شرایط حمام و سرویس بهداشتی برای انتخاب گیاه :

نور :

بسیاری از سرویس های بهداشتی فاقد پنجره اند و یا پنجره های کوچکی دارند که در انتخاب گیاه می‌تواند چالش برانگیز باشد. باید این موضوع را بدانید که حتی گیاهان مقاوم به سایه نیز برای ادمه رشد به نور کمی نیاز دارند و برای حل کردن مشکل نور گیاهان می‌توانید در سرویس بهداشتی و حمام از لامپ های فلوئور سنت استفاده کنید.

رطوبت و دما :

آب داغ در حمام موجب ایجاد رطوبت و بالا رفتن دما با سرعت زیاد می‌شود، این شرایط برای بسیاری از گیاهان مناسب نیست تنها برای برخی از گونه های استوایی بسیار مناسب است.

فضا و محل قرار گیری:

حمام و سرویس بهداشتی معمولا فضای کمی دارند و قرارگیری گیاهان نیز با محدودیت مواجه می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که معمولا گیاهان بزرگ و بلند قامت مناسب این فضا نباشند. گزینه مناسب تر انتخاب گیاهانی است که می توانند از سقف آویزان شوند یا در طبقه ای بلند به حالت آویز قرار داده شوند. تاقچه‌ی پنجره نیز می تواند گزینه مناسبی برای گذاشتن گیاهان باشد به خصوص که گیاهان در این محل می توانند نور مناسب نیز دریافت کنند.

نکاتی مهم و پر اهمیت در چیدمان اتاق پذیرایی کوچک

چیدمان نشیمن کوچک را چگونه باید انجام داد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو هستند. آپارتمان نشینی دست شما را در چیدمان می بندد، زیرا فضای کافی ندارید، اما این به معنای بسته بودن تمام درها نیست. استادهای طراحی داخلی برای چنین مواقعی آموزش دیده اند، زیرا چیدمان یک فضای کوچک است که هنر می خواهد، و اگر نه که یک فضای بزرگ را تقریبا هر کسی می تواند دکوراسیون کند.

یک سری اصول در چیدمان فضاهای کوچک وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. در کنار این اصول ترفندهایی نیز هستند که برای بهتر به نتیجه رسیدن به کار می آیند. اگر همه این ها را کنار هم قرار دهید و به درستی اجرا کنید، می توانید فضای مورد نظرتان را به شکلی چیدمان کنید که ابدا کوچک و دلگیر به نظر نرسد. طبیعتا در این راستا باید با یک سری از آزادی ها خداحافظی کنید و برخی محدودیت ها را قبول کنید، اما در نهایت می توانید به نتیجه ای که انتظارش را دارید، دست پیدا کنید.

از آینه های بزرگ کمک بگیرید

آینه در یک خانه کوچک معجزه می کند. اگر فضای نشیمن منزل تان کوچک است، می توانید روی آینه ها حساب باز کنید. البته وقتی از آینه ها صحبت می کنیم، منظور آینه های بزرگ است. آینه های قدی که از سطح زمین تا نزدیکی سقف ادامه دارند می توانند نقش موثری در بزرگ به نظر رسیدن فضا داشته باشند. حتی می توان به جای نصب یک یا چند آینه قدی ، یکی از سطوح دیوار را به آینه اختصاص داد که مسلما گزینه تاثیرگذارتری خواهد بود.

از مبل های کوسنی استفاده کنید

مبل های کوسنی گزینه های جالبی هستند که شاید در فضاهای کوچک بیش تر به کار آیند. مبل کوسنی یا پوف که این روزها حسابی معروف شده و در چیدمان بسیاری از منازل دیده می شود، وسیله ای است که می تواند نقش مبل یا میز را به صورت همزمان ایفا کند. این مبل های کوچک در مواقعی که مهمان دارید به کمک شما می آیند و از آن جا که کوچک و جمع و جور هستند، در مقایسه با دیگر صندلی ها انتخاب بهتری خواهند بود. 

از وسایل چند عملکردی بهره بگیرید

یک نشیمن کوچک به شما می گوید که باید از هر وسیله ای که قرار است قسمتی از فضا را بگیرد، حداکثر استفاده را ببرید. این یعنی اگر قرار است یک فرنیچر قسمتی از فضا را اشغال کند، بهتر است به جای یک عملکرد، دو یا چند عملکرد داشته باشد. این روزها مبلمان چند عملکردی خیلی زیاد شده اند و به شما گزینه های متنوع برای انتخاب می دهند. این مبلمان با داشتن دو یا چند کاربرد می توانند برای چند منظور مورد استفاده قرار بگیرند و موجب حفظ فضای بیش تر شوند. از دیگر مواردی که در پذیرایی های کوچک کاربرد دارد استفاده از میز تلویزیون دیواری به جای نوع پایه دار آن است به این ترتیب شما میتوانید از کمترین فضا بیشترین استفاده را نموده و حتی زیبایی اتاق نشیمن خود را تضمین نمایید.

اسکیل وسایل را بزرگ تر لحاظ کنید

یکی از بدترین کارها در چیدمان نشیمن کوچک این است که وسایل مختلف و متعدد در اندازه های کوچک داشته باشید. یک کلکسیون از وسایل مختلف که اسکیل کوچکی دارند، باعث در هم ریخته به نظر رسیدن فضا می شود و نشیمن شما را شلوغ می کند. سعی کنید دور وسایل کوچک و متعدد را خط بکشید و از وسایلی استفاده کنید که اسکیل بزرگ تری دارند. بهتر است در کنار این کار به کاهش تعداد دکوری ها نیز توجه داشته باشید و کلا فضا را خلوت تر در نظر بگیرید.

اندازه مبلمان را کوچک در نظر بگیرید

وقتی فضای کافی برای مانور دادن روی اندازه مبلمان ندارید، بی جهت به سراغ انتخاب موردهای بزرگ و جاگیر نروید. مسلما وقتی به خرید می روید، احتمال این وجود دارد که مبل های بزرگ تر و مجهزتر نظرتان را بیش تر جلب کنند، اما این را فراموش نکنید که وقتی به منزل آمدید و خواستید آن ها را در فضا بچینید، حتما به مشکلات جدی برخواهید خورد و حتی اگر موفق شوید آن ها را جای دهید، یک فضای تنگ و بی نهایت خفه حاصل خواهد شد که اصلا وضع آن را دوست نخواهید داشت.

پرده ها را کمی بالاتر نصب نمایید

هر ترفندی که باعث شود فضای مورد نظر شما بزرگ تر به نظر آید، نباید نادیده گرفته شود. یکی از کارهایی که باعث می شود دیوارها و سقف نشیمن شما بلندتر به نظر برسد، بالاتر نصب کردن میل پرده از محل معمول آن است. مسلما وقتی دیوارها و سقف بلندتر به نظر برسند، فضا نیز در نظرتان بزرگ تر جلوه خواهد کرد و شما نباید این نکته مهم را نادیده بگیرید. سعی کنید میل پرده ها را در نزدیکی زیر سقف نصب کنید و از پرده های بلند و کشیده استفاده کنید که تا نزدیکی زمین می رسند.

فضا را روشن و دلباز نگه دارید

اگر با وجود داشتن یک نشیمن کوچک در فضایی زندگی می کنید که نور کافی دارد، باید خشنود باشید. فضاهای روشن تر، بزرگ تر نیز به نظر می رسند، اما به شرطی که از روشنایی آن ها به درستی استفاده کنید. اگر پنجره ها بزرگ هستند و نور زیادی می گیرند، تا جایی که امکان دارد از پرده استفاده نکنید و اگر مایل به استفاده از آن هستید، یک پرده نازک انتخاب کنید و آن را کنار بزنید تا نور فضا را پر کند. در ساعات تاریکی نیز از نورپردازی قوی و مناسب استفاده کنید تا نشیمن تان دلگیر نشود.

رنگ های خنثی را به کار ببرید

انتخاب رنگ در یک فضای کوچک خیلی حیاتی و مهم است. در یک نشیمن کوچک باید با احتیاط بیش تری برای انتخاب و به کارگیری رنگ ها اقدام کرد. رنگ های تند و متعدد که عموما فضا را شلوغ می کنند، برای دکوراسیون چنین فضاهایی مناسب نیستند. در چنین مواردی بهتر است مینیمالیستی فکر کنید. رنگ های تند را کنار بگذارید و به سراغ آن دسته از رنگ ها بروید که خنثی هستند. رنگ هایی مثل سفید و خاکستری خیلی مناسب هستند و معمولا فضا را روشن می کنند.

مبل راحتی های ساده تر انتخاب کنید

زمانی که به خرید مبل برای نشیمن کوچک تان می روید، باید با خودتان عهد کنید که گزینه های غول آسا و پر از تزیینات را کنار بگذارید. هر وسیله ای که بیش از حد تزیینات داشته باشد برای چیدمان منازل کوچک مناسب نیست. اهمیتی ندارد که مبل های کلاسیک و باروک چقدر جذاب هستند. شما باید این را در نظر بگیرید که این مبل ها نشیمن تا را کوچک می کنند، پس عاقلانه تصمیم بگیرید و مبل های مدرن، اسپرت و مینیمال را در اولویت خود قرار دهید تا فضا بیش تر از این خفه نشود.

میز جلو مبلی کوچک داشته باشید

یکی دیگر از وسایلی که معمولا در چیدمان نشیمن از عناصر اصلی به حساب می آید، میز جلو مبلی است. میزهای جلومبلی عموما از عناصر اصلی دکوراسیون نشیمن هستند و نمی توان آن ها را حذف کرد، پس بهتر است در هنگام خرید آن ها به سراغ مواردی بروید که کوچک و جمع و جور هستند. میزهای جلومبلی بزرگ خیلی جاگیر هستند و مسیر رفت و آمد شما را مسدود می کنند. یک میز جلو مبلی کوچک و جمع و جور خیلی مناسب تر است و راحت نیز جا به جا می شود. اگر به فضای بیشتری برای پذیرایی از مهمانان نیاز دارید از میز عسلی نیز میتوانید استفاده کنید.

ترکیب رنگ های مختلف با رنگ سفید ، ( کاربرد و ویژگی هر کدام )

سفید یکی از بهترین رنگ ها در دکوراسیون منازل به شمار می رود. رنگی که معمولا بخشی از دکور را به خود اختصاص داده و همیشه در کنار سایر رنگ ها به کار برده می شود. این رنگ با داشتن قابلیت هم نشینی با بسیاری از رنگ ها، این امکان را به شما می دهد که گزینه های مختلفی برای ترکیب با آن در اختیار داشته باشید. رنگ سفید یک رنگ خنثی است که با وجود زیبایی، بهتر است در ترکیب با رنگ های دیگر به کار رود تا فضا شکل بی روح به خود نگیرد. دامنه انتخاب رنگ های مناسب جهت ترکیب با سفید در دکوراسیون داخلی منزل به قدری وسیع و مجموعه رنگ های این دامنه به قدری متنوع است که تقریبا می توان گفت هیچ رنگی نیست که نتوانید آن را به خوبی در ترکیب با سفید به اجرا درآورید. اما به هر حال تعدادی از رنگ های این دامنه متنوع هستند که در ترکیب با سفید جذابیت و محبوبیت بیشتری دارند.

ترکیب رنگ سفید با کرم

اگر به ایجاد آرامش در فضای منزل خود علاقه مندید، سفید در کنار کرم می تواند یکی از بهترین گزینه های شما باشد. رنگ سفید به خودی خود روشن است و در کنار یک رنگ نسبتا روشن دیگر مانند کرم، می تواند دکوراسیون زیبا و آرامش بخشی را به وجود بیاورد. ترکیب این دو رنگ باعث بزرگ به نظر رسیدن فضا نیز می شود و از این رو، اگر منزل کوچکی دارید که می خواهید با استفاده از ترفندهای دکوراسیون بزرگتر به نظر برسد، انتخاب و ترکیب این دو رنگ در کنار یکدیگر از گزینه هایی است که به شما پیشنهاد می شود.

ترکیب رنگ سفید با قهوه ای

شاید ترکیب این دو رنگ به اندازه ترکیب کرم و رنگ قهوه ای محبوبیت نداشته باشد و در بسیاری از مواقع حتی فکر امتحان کردنش هم به ذهن شما خطور نکند، اما ما به شما می گوییم که این یک انتخاب ایده آل خواهد بود. رنگ سفید با قهوه ای، خصوصا نوع تیره آن کنتراست زیادی دارد و از این رو هم نشینی این دو رنگ بسیار خوب به نظر می رسد. اگر دکوراسیون کرم قهوه ای را به خاطر زیاد به کار برده شدن در منازل نمی پسندید و می خواهید کمی متفاوت باشید، ترکیب سفید و قهوه ای را امتحان کنید.

ترکیب رنگ سفید با طلایی

رنگ طلایی یک از آن رنگ هایی است که در صورت درست به کار برده شدن در فضای منزل می تواند بسیار زیبا و فریبنده باشد. در رابطه با به کار بردن رنگ طلایی، باید بدانید آن را کجا، چگونه و در ترکیب با چه رنگی به کار ببرید تا زیبا به نظر برسد. مسلما ترکیب رنگ های دیگر با رنگ طلایی از آن جا که این رنگ جزو رنگ های خاص به شمار می رود، باید با دقت زیادی صورت بگیرد. سفید یکی از رنگ هایی است که اگر فکر داشتن یک دکوراسیون با تم طلایی را در سر می پرورانید، می تواند به بهترین گزینه شما تبدیل شود. سفید یک رنگ خنثی و ساده است که به رنگ طلایی اجازه می دهد خود را به رخ کشیده و در زیباترین شکل قرار گیرد. اگر یک دکوراسیون سفید رنگ دارید، می توانید با اضافه کردن چند عنصر به رنگ طلایی یک هم نشینی فوق العاده به وجود بیاورید.

اگر مایل به ایجاد یک ترکیب رنگ سفید طلایی هستید، پیشنهاد میکنیم از فلزات و آینه چه به صورت اکسسوری و چه به صورت تلفیق با مبلمان چوبی یا ام دی اف استفاده کنید. برای مثال یک میز جلو مبلی پایه فلزی با رنگ طلایی جلوه خاصی را به کل محیط منزل شما می بخشد، و یا یک میز تلویزیون استیل مدرن شاید تمام آن چیزی باشد که یک دکوراسیون خاص نیاز دارد.

ترکیب رنگ سفید با ارغونی

ارغوانی یک انتخاب جسورانه و متفاوت برای افرادی به شمار می رود که می خواهند دکور منزلشان حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد. اگر رنگ های تکراری مورد استفاده در دکوراسیون داخلی شما را خسته و دلزده کرده اند، با انتخاب این رنگ می توانید تغییر محسوسی در فضا ایجاد کنید. رنگ ارغوانی هم از آن دسته رنگ هاست که باید با دقت بسیاری به ترکیب آن با سایر رنگ ها پرداخت. ارغوانی را نمی توان با هر رنگی ست کرد و این شاید جزو سخت ترین قسمت های چنین انتخابی باشد. به هر حال، همان طور که پیش تر نیز گفته شد، سفید همیشه در چنین مواقعی حرف اول را می زند. سفید با همه رنگ ها ست می شود و علاوه بر این، ترکیبش با بسیاری از آن ها به قدری مناسب و زیبا خواهد بود که احتمالا همه گزینه های دیگر را از میدان به در می کند. با انتخاب سفید به عنوان رنگ غالب دکوراسیون و اجرای برخی قسمت ها با تم ارغوانی، شما به یک ترکیب رنگ زیبا و متفاوت دست خواهید یافت.

ترکیب رنگ سفید با زرشکی

یکی از شیک ترین ترکیب رنگ های ممکن، استفاده از رنگ زرشکی در کنار سفید است. زرشکی رنگی است که می تواند به تنهایی دکوراسیون یک خانه را از این رو به آن رو کند؛ بنابراین، اگر به دنبال یک تغییر اساسی هستید و می خواهید مبلمان و دکور منزلتان به چشم بیاید، زرشکی را جزو گزینه های خود قرار دهید. زرشکی یک رنگ منحصر به فرد و جلب توجه کننده است که در صورت استفاده، حتی در مقیاس کوچک نیز تاثیر گذار خواهد بود. این رنگ برای بیرون آوردن یک فضای تمام سفید از بی روحی و سردی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

ترکیب رنگ سفید با نیلی

رنگ نیلی، یکی از زیباترین انتخاب های ممکن برای هم نشینی با سفید به شمار می رود. نیلی را اگر به درستی در فضا به کار بگیرید، می توانید به شکل نقطه عطف فضای مورد نظر درآورید. نیلی در نوع تیره خود کنتراست فوق العاده ای با سفید به وجود می آورد که بسیار جذاب و خیره کننده است. نیلی یک رنگ سرد است و به همین جهت در به کارگیری آن باید وسواس به خرج داده شود. استفاده زیاد از این رنگ به طور کلی در دکوراسیون فضا، به خصوص منزل توصیه نمی شود. در مقابل اگر یک عنصر یا قسمت خاص را به این رنگ اختصاص دهید، می توانید از قدرت آن در ایجاد تمرکز بصری و ایجاد جذابیت بهره مند شوید.

ترکیب رنگ سفید با خاکستری

خاکستری، از خانواده رنگ های خنثی و یکی دیگر از بهترین های لیست هم نشین های سفید است. خاکستری نه اضطراب آور است و نه آرامش بخش و این یعنی شما با انتخاب چنین گزینه ای، قبول خواهید کرد دکوراسیون خود را کاملا خنثی در نظر بگیرید. اگر یک فضای صمیمانه برای منزل خود می خواهید، بهتر است از انتخاب کنید خاکستری صرف نظر کنید؛ اما در صورتی که ایجاد یک فضای شیک، رسمی و با ابهت را مد نظر دارید، این رنگ همان رنگی است که به دنبالش هستید. رنگ خاکستری در تم های روشن تر می تواند به ایجاد حس ثبات در فضای خانه کمک کند و در ترکیب با سفید یک محیط زیبا به وجود بیاورید.

ترکیب رنگ سفید با سیاه

آخرین گزینه این لیست به ترکیب سفید با رنگی تعلق دارد که دقیقا در نقطه مقابل آن قرار گرفته است. سیاه و سفید، بدون شک بهترین ترکیب رنگ ممکن را به وجود می آورند. این دو رنگ به طور همزمان متضاد و مکمل یکدیگر هستند و در صورت ترکیب مناسب، می توانند به زیباترین شکل ممکن فضای منزل شما را تعریف کنند. این موضوع که رنگ سیاه تا چه حد در ایجاد یک فضای خاص و شیک تاثیرگذار است تقریبا به همه ثابت شده است. با این حال، سیاه رنگی نیست که هر کسی به عنوان زینت دهنده دکور منزل خود انتخاب کند و کسانی نیز که این رنگ را مد نظر دارند، معمولا افراد به خصوصی هستند که به دنبال ایجاد یک فضای متفاوت می باشند. دکور سیاه و سفید در صورتی که مورد علاقه شما باشد، یکی از زیباترین ترکیب رنگ های موجود است. توجه داشته باشید که رنگ سیاه را از آن جهت که غالب است باید به نحوی در فضا به کار ببرید که تعادل بصری به هم نخورد.

ترکیب رنگ سفید با چوب

دیدن و لمس کردن چوب طبیعی همیشه باعث ایجاد احساس لذت و رضایت می شود. با استفاده از چوب سفید رنگ و یا استفاده از چوب در کنار رنگ سفید می توانید فضایی آرام ایجاد کنید. چوب نوعی عایق گرما است اما زمانی که آن را لمس کنید گرما را احساس نمی کنید به همین دلیل می توانید از آن به راحتی در تمام فصول استفاده کنید. این یک حقیقت است که افرادی که در مکانی با سازه های چوبی زندگی می کنند خود را شاد تر و سالم تر احساس می کنند. شاید در زندگی شهری نتوان در مکانی با سازه چوبی زندگی کرد، اما می توان لوازم و مبلمان چوبی خریداری کرده و از آن ها استفاده کرد. برای این که خود را هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی سالم تر احساس کنید مبلمان با کیفیتی که از چوب طبیعی ساخته شده اند را انتخاب کنید. متخصصان حوزه سلامت نیز استفاده از مبلمان چوبی را توصیه می کنند.

لوازم و مبلمان چوبی در سال های اخیر به یکی از ترند های محبوب در دکوراسیون داخلی تبدیل شده اند. به ویژه لوازم چوبی با بافت های طبیعی چوب، بسیار محبوب بوده و در زندگی شهری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. علاقه به طبیعت و هم چنین علاقه به ایجاد سبک منحصر به فرد باعث شده است که از چوب در تمام مکان های خانه به ویژه اتاق خواب نیز بسیار استفاده شود. اگر می خواهید بر روی افرادی که وارد خانه شما می شوند تاثیری فراموش نشدنی ایجاد کنید ترکیب چوب طبیعی با رنگ سفید می تواند به شما کمک کند. ترکیب و هماهنگی بی نظیر مبلمان چوبی و سفید رنگ فضای آرامی که در نظر دارید را برای شما ایجاد خواهند کرد.

استفاده از مبلمان سفید در خانه های کوچک نیز انتخاب بسیار مناسبی است. در مکان های کوچک استفاده از لوازم تیره باعث می شود تا فضا کوچک تر دیده شده و نور مکان کاهش یابد. با استفاده از رنگ سفید در مکان هایی مانند سالن و آشپزخانه که زمان زیادی از روز را در آن ها سپری می کند فضایی دلباز و درخشان خواهد ساخت. با به کار بردن آینه و لوستر ها نیز فضاهای کوچک تر را بزرگ تر نشان دهید.