decorite

تولید و پخش انواع مبلمان اداری و منزل ، طراح و مجری انواع پروژه های دکوراسیون داخلی

decorite

تولید و پخش انواع مبلمان اداری و منزل ، طراح و مجری انواع پروژه های دکوراسیون داخلی

فواید و اهمیت ویژه سبک طبیعت گرایی در طراحی دکوراسیون منزل

طبیعت گرایی مکتبی است که، احساس و عاطفه و تخیل را کنار می گذارد و بر واقعیت های طبیعت و اصول و قانون های علمی تکیه دارد. از نظر فلسفی طبیعت گرایی به قدرت کامل و محض طبیعت که نظم بی نظیری داشته باشد می گویند و از جهت ادبی، این مکتب

تقلید موبه مو و دقیق از طبیعت است.

معماری طبیعت گرا سبک تقلیدی نیست بلکه تفسیری از اصول طبیعت برای ساخت فرم های طبیعی است. طراحان و معماران از طبیعت برای خلق آثارشان الهام گرفته اند. این سبک، سبک تقلیدی نیست بلکه تفسیری از اصول طبیعت، برای ساخت فرم های طبیعی است.

مهندسین، طراحان و معماران از طبیعت برای خلق آثارشان الهام گرفته اند. سبک طبیعت گرایی، بسط یافته ی طبیعت و اصولی است که به طور تحت اللفظی به معنای ارتباط بین ساختمان و محیط پیرامونش است، به نحوی که ساختمان با سایت موجود ترکیب شده باشد. به بیان دیگر فلسفه ی معماری طبیعت گرا، نمایش دهنده ی هماهنگی و سازگاری طبیعت، انسان و محل سکونت است و ترکیب کلی حجم معماری به نحوی است ک، فضای برون و درون با یکدیگر ادغام و یکپارچه و مصالح از طبیعت برگرفته شده است.

فرم ها بازتابی از مناظر پیرامون و ویژگی های سایت است. به طور مثال: فضاهای داخلی که به فرم کوه ها و اجزایی تزئینی که به شکل رودخانه ها و ابرها هستند. معماران به تقلید از طبیعت، نه تنها برای یافتن روش های جدید ساختمانی، بلکه به یافتن منابع جدید الهام بخش، برای بیان زیبایی شناسی علاقه مند هستند.

این سبک معماری، در آمریکا در قرن نوزدهم توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. اوج شکوفایی این نظریه را می توان، درقرن بیستم در نوشتارها و طرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد. معماری او معماری منتزم با طبیعت است، برگرفته شده از استاد وی لوئیس سالیوان. جمله ی معروف سالیوان «فرم از عملکرد تبعیت می کند» را رایت به این صورت تغییر داد که «فرم و عملکرد هر دو یکی هستند.». چنین ایده ای به وی کمک کرد، تا طبیعت را با آثار معماری ترکیب کند. بیشترین ساختمان های تقلید شده از طبیعت در آثار معماری طبیعت گرا دیده شده است که، از ویژگی های کاربردی طبیعت بهره گرفته اند. به طور مثال: منار مخروطی کالاتروا، هشتاد سال پس از فرانک لوید رایت، از ایده می ریشه می درخت الهام گرفته است که، برای طراحی ساختمان های بلند بر اساس شالودهی ستون مرکزی و طبقات کنسولی همانند شاخه ها استفاده کرده است.

طبیعت به عنوان یکی از مهم ترین دستورالعمل های معماری است که، در فرایند طراحی تاثیر داشته و بر جنبه های متنوع معماری، به ویژه در فضاهای داخلی، تاثیر گذاشته و در معماری شرقی، متاثر از فلسفه می ذن دیده شده است. همواره ارتباط بسیار نزدیکی، میان انسان و طبیعت در فرهنگ شرقی در گذشته بوده است، زیرا دنیای شرق بر این باور است که، ریشه ی انسان در طبیعت است. سبک

معماری طبیعت گرا در سبک معماری ایرانی سنتی نیز، نقش مهمی داشته است. محورهای طبیعی در معماری، شامل: آب و گیاهانی است که سبب شده تا مجموعه ی معماری تبدیل به خرد اقلیمی شود که کاربرانی که در آن زندگی می کنند، نهایت لذت را ببرند. علاوه بر این، حضور طبیعت در تزیینات آبستره ای که از فرم های طبیعی است، به طور مثال: کاشی های سر در مسجد جامع ارومیه.

معماری طبیعت گرا برخاسته از سنت فرهنگی است، که قابل درک از طریق طبیعت گرایی رومانتیک بریتانیایی است. تکامل در چنین فرهنگ بریتانیایی، در آمریکا به ایده های فرانک لوید رایت بروز کرده است که به تدریج سبب بروز ایده ی جدیدی، در روابط بین انسان ها | و محیط زیست و روشی که معماری، بایستی روابط را مدیریت کند شده است، همچنین این سبک به دنبال رسیدن به برترین حس کاربری، و آسایش است که در سادگی نوعی ساختار مینیمال، نهفته است. در عصر معاصر، استفاه از عناصر طبیعت در فضاهای داخلی معمول شده است، به طور مثال: حضور آب و گیاهان که خرد اقلیمی را فراهم کرده، که بر اساس هندسه های منظم شکل گرفته است و یا استفاده از مصالح طبیعی و بومی، برای کاهش هزینه ی ساخت و دستیابی به طراحی پایدار معاصر، موثر بوده است.

استفاده از گیاهان طبیعی متنوع سازگار با محیط داخلی، به عنوان اصل متمایز کننده این سبک با سبک های مصنوع می باشد. بهره گیری از گیاهان به صورت انواع بوته ای در خاک گلدان یا از نوع آبی، که امروزه به صورت دیواره های سبز فضاهای مختلف با حداقل میزان رسیدگی و سازگار فضاهای بسته و حداقلی از رطوبت و نور طبیعی، با توجه به توصیه های کارشناسان این حوزه علاوه تصویه فضای داخلی خانه، از نگاه روانشناختی نیز بر روحیه ساکنین و افرادی که در طول شبانه روز از آن فضا بهره می برند، می گردد.

استفاده از متریال های طبیعی، بویژه چوب ها به صورت خام و عدم پوشش های مصنوع در انواع مبلمان های داخلی و فضاهای دکوراتیو، نقش موثری در برایند همساز با طبیعت و توجه به سازش با محیط زیست می باشد. استفاده از رنگ های روشن یا تیره با منشاء طبیعی نیز در پوشش جداره ها یا تزئینات مختلف، می تواند بر تعامل معنای طبیعت در فضای داخلی بیفزاید. استفاده از انواع تم های طبیعی وتوجه به استفاده حداکثری از نور طبیعی به جای نور مصنوع در طول روز با استفاده از بازشوهای نورگیر در مقیاس حداکثری، تراکنش میزان انرژی مصرفی را نیز کاهش می دهد. به طور خلاصه، ویژگی های سبک طبیعت گرایی" را، می توان در شالودهی چند اختصار کوتاه ،این چنین بیان نمود:

  • طبیعت همواره یکی از مهم ترین منابع الهام بخش طراحی فضای داخلی می باشد.
  • کاربرد و انتخاب مناسب مصالح بومی و طبیعی.
  • استفاده از فرم های های نشأت گرفته از عناصر طبیعی و مصنوع به صورت منحنی و بافت طبیعی مصالح در خلق محیطی مناسب.
  • استفاده از رنگ های منشاء طبیعی با ترکیب از پالت های رنگی مصنوع.
  • استفاده از گیاهان طبیعی به صورت متنوع در کلیه فضاهای داخلی با هدف زیست پایداری محیط برای انسان و سامان دادن نیاز جسمی و روحی
  • استفاده از متریال های طبیعی به ویژه چوب با فرمت خام در ساختارهی دست ساز مبلمان و فضاهای تزئینی داخلی.
  • توجه به استفاده از نور طبیعی با جداگذاری مناسب بازشوهای شفاف براساس تامین نور مورد نیاز فضاهای داخلی متکی بر نور روز
  • توجه به منشاء تزئینات مورد استفاده در فضای داخلی، به ویژه عدم استفاده از پوست های طبیعی حیوانات.


تصویر: طراحی داخلی به سبک طبیعت گرا در اتاق خواب


جهت دریافت هر گونه مشاوره رایگان در زمینه طراحی دکوراسیون و اطلاع از آخرین و جدید ترین مبلمان ما با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

09226756911 - 09027641315